Seria de standarde de calitate ISO 9000
Seria de standarde de calitate ISO 9000 a fost creata de Organizatia internationala pentru standardizare ( International Organization for Standardization – ISO) sub forma unor cerinte internationale cu aplicabilitate pentru sistemele de management al calitatii. In prezent seria ISO 9000 este prezenta in peste 178 de tari, cu peste un milion de certificari la nivel mondial.
Seria ISO 9000 consta intr-un set de standarde si orientari cu aplicabilitate internationala in ceea ce priveste sistemele de management al calitatii. Termenul ISO 9000 se refera la un grup de standarde de management al calitatii, fiind standarde de procese si nu standarde de produse. Denumirea originala a seriei a fost cunoscuta ca ISO 9000:1987.
In momentul actual seria include trei standarde de calitate:
• ISO 9000:2005 – Elemente fundamentale si vocabular in cadrul standardelor ISO 9000
• ISO 9001:2008 (care a inlocuit mai vechiul standard ISO 9001:2000) – care detaliaza cerintele pe care o organizatie trebuie sa le indeplineasca pentru a obtine certificarea ISO 9001
• ISO 9004:2009 – Management pentru succesul sustinut in cadrul unei organizatii
Seria de standarde nu se aplica unui anumit domeniu specific, fiind utila oricarui tip de organizatie producatoare de bunuri sau prestatoare de servicii. Seria de standarde ISO 9000 este coordonata de comitetul tehnic ISO TC 176, avand o componenta internationala formata din diversi reprezentanti ai variilor industrii globale, alaturi de alte organizatii interesate.
Seria de standarde anterioare, ISO 9000:1994, prezenta trei modele de sisteme de management al calitatii, in functie de domeniul in care organizatia implementatoare este activa.
Astfel standardul ISO 9001:9004 – Model pentru asigurarea calitatii in activitatile de proiectare, dezvoltare, productie, instalare si prestari servicii a fost destinat companiilor si organizatiilor ale caror activitati au inclus crearea de produse noi.
Standardul ISO 9002:1994 – Model pentru asigurarea calitatii in activitatile de productie, instalare si prestari servicii prezinta in fapt acelasi material ca ISO 9001:1994, fara insa a include crearea de noi produse.
Standardul ISO 9003:1994 – Model pentru asigurarea calitatii la testul si inspectia finala acoprea doar inspectia finala a unui produs finit, fara sa abordeze modalitatea in care acesta a fost produs.
Toate aceste standarde au fost combinate in versiunea ISO 9001:2000, care a fost ulterior revizuita in anul 2008, fiind si versiunea curent utilizata, cu denumirea ISO 9001:2008.
Exista o multitudine de standarde elaborate pentru a sprijini familia ISO 9000, fara insa a avea o denumire similara gen ISO 9xxx. Mai jos prezentam o serie de standarde create pentru a sprijini standardul de calitate ISO 9001, cu denumirile corespunzatoare domeniului pe care il abordeaza:
• ISO 10001:2007 – Managementul calitatii – Satisfactia consumatorilor – Linii orientative pentru codurile de conduita ale organizatiilor
• ISO 10002:2004 – Managementul calitatii – Satisfactia consumatorilor – Linii orientative pentru gestionarea reclamatiilor in cadrul organizatiilor
• ISO 10003:2007 – Managementul calitatii – Satisfactia consumatorilor – Linii orientative pentru gestionarea conflictelor externe
• ISO 10004:2010 – Procese pentru monitorizarea/evaluarea satisfactie consumatorilor
• ISO 10005:2005 – Linii orientative pentru dezvoltarea, acceptarea, aplicarea si revizuirea planurilor de calitate
• ISO 10006:2003 – Ghid cu privire la aplicarea managementului in cadrul proiectelor
• ISO 10007:2003 – Ghid pentru managementul confirguratiei
• ISO 10013:2001 – Ghid pentru documentarea sistemului de management al calitatii
• ISO 10014:2006 – Ghid pentru obtinerea de beneficii financiare si economice
• ISO 10015:1999 – Managementul calitatii – Ghid pentru activitatea de instruire
• ISO 10019:2005 – Selectarea consultantilor din domeniul calitatii utilizarea serviciilor lor
• ISO 10017:2003 – Ghid cu privire la tehnicile statistice pentru ISO 9001
• ISO 15161:2001 – Ghid pentru aplcarea ISO 9001 in industria alimentara si a bauturilor
• ISO 16106:2006 – Ambalarea – Aplicarea standardului ISO 9001 la transportul produselor periculoase
• ISO 15489-1:2001 – Informatii si documente – Managementul inregistrarilor – Partea 1 : Generalitati
• ISO 15489-2:2001 – Informatii si documente – Managementul inregistrarilor – Partea 2 : Linii orientative
• ISO 19011:2011 – Linii orientative pentru auditarea sistemelor de management al calitatii
• ISO 90003:2004 – Inginerie software – Aplicarea standardului ISO 9001 in dezvoltarea de software