Validarea, ca proces ISO 9001
Validarea este un proces. Ea foloseste probe obiective pentru a confirma ca cerintele definitorii unei folosiri sau aplicatii anume au fost indeplinite conform menirii lor. Ori de cate ori cerintele au fost indeplinite, se ajunge la o pozitie validata.
Procesul de validare poate fi efectuat in conditii de folosire reala sau intr-un mediu de folosire simulata, conform standardului pentru managementul calitatii ISO 9001.
In contextul acestui standard ISO 9001, termenul validare este folosit cel putin in doua situatii diferite: proiectare si dezvoltare, ca si furnizare de produse si servicii. Validarile proiectarii si dezvoltarii folosesc probe obiective pentru a confirma ca produsele indeplinesc cerintele care definesc folosirea si aplicarea carora le-au fost destinate.
Procesele de furnizare de produse sau servicii trebuie sa fie validate oricand iesirile procesului nu pot fi masurate, monitorizate sau verificate decat dupa ce produsele au fost folosite sau serviciile au fost furnizate (iar atunci este prea tarziu sa se mai intreprinda ceva in privinta deficientelor si defectelor iesirilor). In acest caz, validarile folosesc probe obiective pentru a dovedi ca procesele sunt capabile sa produca rezultatele planificate.