Cerintele de documentare prevazute de standardul ISO 9001
Documentele solicitate de ultima versiune a standardului de calitate ISO 9001 sunt:
1. Manualul calitatii
2. Politica de calitate
3. Obiectivele de calitate
4. Inregistrarile cu privire la calitate
5. Sase proceduri:
I. Controlul documentelor (4.2.3)
II. Controlul inregistrarilor (4.2.4)
III. Auditul intern (8.2.2)
IV. Controlul produselor neconforme (8.3)
V. Actiuni corective (8.5.2)
VI. Actiuni preventive (8.5.3)
Gradul de documentare a proceselor depinde in mare masura de marimea si complexitatea organizatiei dumneavoastra. Trebuie sa detineti suficiente proceduri pentru a acoperi fiecare sectiune a standardului care este aplicabila afacerii pe care o desfasurati.
Spre exemplu, daca desfasurati activitati de achizitie a unor produse care pot avea impact asupra indeplinirii cerintelor clientilor, atunci aveti nevoie de o procedura de achizitie, care nu era necesara in mod obisnuit, daca nu ati fi derulat astfel de actiuni specifice.
In cadrul standardului sunt prezentate 20 de procese diferite, dar interconectate. Sistemul de management al calitatii al unei organizatii poate fi considerat, in ansamblu, un proces compex, ce primeste o multitudine de elemente primare de intrare, generand rezultate variate.
Procesele din cadrul unei organizatii pot fi prezentate sugestiv sub forma unei piramide etajate.
Privind ilustratia de mai sus veti observa ca nivelurile inferioare prezinta elemente specifice organizatiei dumneavoastra pe cand cele superioare (manualul calitatii si procedurile documentate) sunt impuse de catre standard, fiind in consecinta, in mare parte, similare companiilor care implementeaza standardul ISO 9001. Intr-o prezentare sintetica, elementele fiecarui nivel sunt:
• Nivelul I – manualul calitatii – descrie sistemul de management al calitatii din cadrul organizatiei
• Nivelul II – procedura – detaliaza un proces ISO 9000 ( cum ar fi spre exemplu procesul de achizitie)
• Nivelul III – instructiunile de munca – prezinta activitatea din cadrul unui proces (spre exemplu completarea unui ordin de achizitie)
• Nivelul IV – formularele – inregistreaza actiunile din cadrul unei activitati sau a unui proces
Mentionam ca o inregsitrare reprezinta un formular (tabel,chestionare) completat, care dovedeste ca o anumita actiune a avut loc.