Angajamentul managementului in implementarea si mentinerea ISO 9001
In ce constau cerintele ISO 9001?
Este necesar ca managerii de top ai organizatiei sa demonstreze angajarea in dezvoltarea, implementarea si imbunatatirea continua a eficientei sistemului de management al calitatii conform cu standardul ISO 9001:2015. Exista cerinte de baza care se afla in directa responsabilitate a managementului, fiind descrise in cadrul sectiunii a cincea a standardului ISO 9001 penultima versiune.
Exista prevederea ca managerii de varf sa ofere dovezi ale angajamentului prin:
1. comunicarea importantei indeplinirii cerintelor
2. elaborarea politicii de calitate ISO 9001
3. asigurarea faptului ca obiectivele de calitate sunt elaborate
4. gestionarea analizelor managementului
5. asigurarea disponibilitatii resurselor
De-a lungul altor sectiuni sunt prezentate alte activitati suplimentare pe care managerii de top trebuie sa le realizeze:
6. asigurarea ca cerintele clientilor sunt identificate si indeplinite
7. asigurarea ca sistemul de management al calitatii ISO 9001:2015 este planificat si integritatea sa este mentinuta atunci cand apar modificari
8. asigurarea ca gradul de autoritate si responsabilitatile sunt definite si comunicate
9. numirea reprezentantului managementului
10. asigurarea unei comunicari interne corespunzatoare cu privire la eficacitatea sistemului de management al calitatii
De ce trebuie indeplinite cerintele ISO 9001 ?
• Actiunile managerilor de top cu privire la sprijinirea sistemului de management al calitatii subliniaza importanta acestuia pentru personalul organizatii
• Toate persoanele din cadrul organizatiei trebuie sa inteleaga importanta indeplinirii cerintelor sistemului de management al calitatii si in mod special ale consumatorilor
• Politicile esentiale trebuie elaborate de managerii de varf
• Politica de calitate trebuie sa faca parte din politicile esentiale ale oricarei organizatii
• Managementul superior este in cea mai buna pozitie sa asigure alinierea obiectivelor de calitate cu obiectivele generale ale afacerii
• Este necesar ca analizele de management sa ia in consideratie toate nevoile organizatiei in vederea alocarii judicioase a resurselor
• Managementul superior controleaza resursele organizatiei
Sfaturi practice pentru implementare ISO 9001
• Inca din primele stadii de implementare ISO 9001:2015 tineti cont de activitatile pe care managementul superior trebuie sa le deruleze
• Implicati de la inceput managementul superior in planificarea sistemului de management al calitatii
• Instruiti si implicati managementul superior in rolurile sale specifice legate de activitatea de implementare a sistemului de management al calitatii
• Aliniati obiectivele de calitate la obiectivele generale ale afacerii
• Derulati analize frecvente si complete ale managementului
Intrebari utile pentru autocontrol
• Managementul superior a elaborat o politica de calitate?
• Managementul superior a elaborat obiectivele de calitate?
• Managementul superior deruleaza intr-o maniera regulata analize de management si evalueaza oportunitatile de imbunatatire?
• Managementul de varf furnizeaza si analizeaza cosntant gradul de adecvare al resurselor?
• Au fost identificate conditiile din cadrul mediului de lucru care trebuie controlate pentru a obtine conformitatea produslui?
• Se deruleaza procese care sa gestioneze factorii umani si fizici din cadrul mediului de lucru, necesari pentru a obtine conformitatea produslui finit?
• Se deruleaza un proces pentru a asigura ca angajatii inteleg importanta indeplinirii cerintelor reglementatoare, statutare si ale consumatorilor?
• Exista dovezi cu privire la angajamentul managementului superior in imbunatatirea continua a eficacitatii sistemului de management al calitatii ISO 9001:2015?